Charge Amps och Greenely i nytt samarbete – ska sänka elkostnaderna för elbilsägare

24/05/23

23.05.2023 – STOCKHOLM, SVERIGE: Charge Amps AB (publ) (”Charge Amps”), en ledande leverantör av smarta laddningslösningar för elbilar, och energiteknikföretaget Greenely, som tillhandahåller digitala lösningar för energioptimering, inleder ett samarbete. Samarbetet innebär att Charge Amps laddstationer integreras med Greenelys plattform som erbjuder automatisk optimering av elanvändningen i hushållet.

Charge Amps erbjuder en heltäckande produktserie för smart elbilsladdning med laddstationer och tillbehör, laddkablar, lastbalanserare och en molntjänst. Produkterna präglas av estetiskt tilltalande design i hållbara material med intelligent mjukvara för enkel överblick och kontroll.

“Charge Amps la tidigt ett stort fokus på att utveckla smart mjukvara som gör våra laddstationer enklare och mer hållbara att använda. Med Greenelys smarta plattform kan våra kunder nu säkerställa kostnads- och energieffektiv elbilsladdning synkad med all annan energianvändning i hushållet. Integrerad teknisk innovation är avgörande för en elektrifierad fordonsflotta, ett arbete som Charge Amps nu intensifierar tillsammans med Greenely”, säger Olle Tholander, VD för Charge Amps.

Greenely erbjuder sina användare en integrerad plattform för optimerad energianvändning. Plattformen ryms i en användarvänlig app där alla enheter i hushållet kan samlas, övervakas och automatiskt styras mot billigare timmar. I appen kan elbilsladdning slås av/på manuellt eller automatiskt med tjänsten “Smart elbilsladdning”. Tjänsten använder kör- och laddningsmönster för automatisk planering av laddning så att bilen är fulladdad när den behövs till lägsta möjliga elpriser.

“Vårt uppdrag på Greenely är att optimera våra användares elanvändning med hjälp av innovativa och smarta lösningar. Tillsammans med Charge Amps kan vi kombinera vår expertis för att utveckla en effektiv laddningslösning för elbilsägare. Vi kan hjälpa våra kunder att sänka sina elkostnader för varje laddning, vilket samtidigt bidrar till att stabilisera elnätet. Detta samarbete är ett viktigt steg mot vår vision att bli ett självklart val för varje elbilsägare, genom att tillhandahålla effektiva och användarvänliga lösningar för energihantering”, uttrycker Tanmoy Bari, VD för Greenely.