Charge Amps och Rexel 3S ingår i nytt globalt avtal

31/05/22

30.05.2022 – STOCKHOLM, SVERIGE: Charge Amps (www.chargeamps.com), en ledande leverantör av laddlösningar för elbilar, offentliggör idag att bolaget har ingått i ett nytt samarbetsavtal med Rexel Strategic Supplier Services (Rexel 3S). Avtalet gör Charge Amps till en av Rexel’s strategiska leverantörer och syftar till att öka försäljningen av bolagets produkter genom Rexel Group’s säljkanaler.

Charge Amps och Rexel har ett starkt samarbete på den svenska marknaden vilket har möjliggjort att detta avtal kunnat upprättas. Avtalet är globalt men kommer initialt att fokusera på den europeiska marknaden.

Charge Amps och Rexel har idag lokala avtal på plats i Sverige och Nederländerna, diskussioner pågår för att under året även skriva avtal för ett flertal andra europeiska marknader.

Charge Amps grundades 2012 och utvecklar smarta laddstationer, kablar och molnmjukvara för användning i hemmet, i anslutning till kommersiella fastigheter och kontor samt i offentliga miljöer. Sedan lanseringen av sin första laddstation, 2015, har Charge Amps levererat över
100 000 laddpunkter för kunder i 15 marknader.

2021 rapporterade företaget sitt starkaste år sedan starten med en försäljning som ökade med 145 procent jämfört med föregående år.

Anders Bergtoft, VD på Charge Amps kommenterar: “Det är fantastiskt att kunna fördjupa vårt starka samarbete med Rexel ytterligare och ta detta steg tillsammans. Rexel är en av världens ledande distributörer och vi vill tillsammans med dom nu replikera framgångarna i Sverige internationellt. Elgrossister är en grundläggande del i vår go-to-market strategi, i och med detta avtal når vi härmed alla Rexel’s installatörer och kunder ute i Europa.”

Matthieu Sarton, VD på Rexel 3S kommenterar: “Rexel Strategic Suppliers Services är glada över att ha tecknat ett globalt samarbetsavtal med Charge Amps, ett beslut i linje med vår strategi att aktivt utveckla försäljningen av laddstationer för elektriska fordon. Vi kommer att samarbeta med Charge Amps för att påskynda deras internationella utveckling inom Rexels försäljningsnätverk och detta partnerskap kommer att komplettera vårt befintliga erbjudande med premiumladdningslösningar på en snabbt växande marknad”.

Om Charge Amps

Charge Amps är en ledande leverantör av innovativa och hållbara laddningslösningar för elfordon från Sverige. Charge Amps utvecklar smarta och användarvänliga produkter för användning i hem, kontor och på offentliga platser. Charge Amps grundades 2012 i Stockholm, Sverige, och genomgår en snabb internationell expansion, med 160 anställda i sju länder och försäljning på 15 marknader. För mer information, besök www.chargeamps.com

Om Rexel

Rexel Sverige är en del av den världsomspännande koncernen Rexel Group som är expert inom professionell distribution av produkter och tjänster för elbranschen. Koncernen vänder sig till tre huvudmarknader: bostäder, kommersiella fastigheter och industrier. Rexel finns på fler än 1 900 platser i 24 länder och har drygt 26 000 anställda. Koncernen omsatte 14,7 miljarder euro 2021. Rexel Sverige har en stark position på elmarknaden och erbjuder elmaterial och tjänster för alla typer av applikationer. Rexel Sverige är cirka 750 medarbetare på nästan 60 platser. Företaget har gjort ett aktivt val att ta täten inom förnybar energi och hållbara lösningar som energieffektiviserar Sverige. Rexel är noterat på Euronext Paris. Läs mer på www.rexel.se