Charge Amps växer 199 % under Q2 och rekryterar nyckelpersoner för fortsatt expansion utanför Sverige – siktar mot börsen under 2022

10/09/21

09.09.2021 – STOCKHOLM, SVERIGE: Svenska Charge Amps, som utvecklar och säljer laddlösningar för elbilar, växte med nästan 200 procent under andra kvartalet 2021 jämfört med samma period föregående år. Charge Amps försäljningstillväxt drivs av den ökande elbilsförsäljningen i Sverige samt expansion på nya marknader.

– Det är tydligt att konsumenterna gillar våra produkter och vi växer snabbare än marknaden. Vi har redan omsatt lika mycket som hela förra året och vi fortsätter att växa både i Sverige och på nya marknader, säger Anders Bergtoft, VD på Charge Amps.

Charge Amps siktar mot börsen under 2022 och växer i snabb takt både inom och utanför Sverige. Försäljningstillväxten uppgick till 199,3 procent under andra kvartalet 2021, jämfört med samma period föregående år. Charge Amps har varit framgångsrika i att ta marknadsandelar på marknaden för laddinfrastruktur, en marknad som förväntas uppvisa stark tillväxt baserat på den ökande andelen elbilar. Försäljningen utanför Sverige uppgick till 18 procent av Charge Amps totala försäljning under Q2. I exempelvis Tyskland har försäljningen kommit igång bra och Charge Amps har börjat bygga upp ett team på plats.

Charge Amps produkter säljs över hela Europa via distributörer och återförsäljare såsom elgrossister, bilåterförsäljare, laddtjänstoperatörer och energiföretag. Under det tredje kvartalet 2021 kommer Charge Amps verksamheter i Storbritannien och Spanien att få egna landschefer. Paul Routledge tillträder som landschef för Storbritannien och Irland. Henrik Bergman tillträder som landschef för Spanien och Portugal.

– Elbilsförsäljningen ökar även utanför Sveriges gränser och vi ser stor potential att göra samma resa som i Sverige på fler marknader. Med dessa nyckelrekryteringar stärker vi närvaron och kan fokusera på att ytterligare driva tillväxten på dessa marknader, säger Anders Bergtoft, VD på Charge Amps.

Charge Amps stärker även upp ledningsgruppen med Tina Evans som innehar rollen Head of Large Accounts och senast kommer från Siemens, bolagets nytillträdda Head of HR Sandra Nistell, med en bakgrund från Giesecke+Devrient samt Henrik Nordström som Head of Aftersales, Software and Services. Han kommer senast från rollen som VD på Valueguard AB.