Charge Amps vinner viktig Europaaffär med Vattenfall

29/02/20

Med en snabbt växande elbilsmarknad behövs nya laddningslösningar, särskilt för laddning i hemmet. Charge Amps och Vattenfall har inlett ett samarbete som innebär att laddboxarna från Charge Amps, som är utvecklade och tillverkade i Sverige kommer att erbjudas Vattenfalls kunder i Sverige, Norge, England, Nederländerna och Tyskland.

Studier i Norge, där elbilsmarknaden på grund av statliga subventioner är relativt mogen, visar att 90 procent av all laddning där sker i hemmet eller på arbetet. Med tiden har laddning på vägen (bensinmacksbeteendet) avtagit och istället laddar konsumenterna sin bil hemma över natten eller under arbetsdagen på kontoret. Då blir det extra viktigt för den kräsne elbilsägaren att produkten är användarvänlig och snygg, och där har Charge Amps en unik position.

– Det här är en mycket strategisk affär för oss då vi i vår affärsplan har en stark satsning på just dessa marknader. Vi söker precis kapital för våra internationella expansionsplaner, säger Pontus Frohde, vd på Charge Amps.

InCharge från Vattenfall erbjuder smarta helhetslösningar med hårdvara, tjänster och installation för både privatpersoner och företag. Genom det internationella samarbetet med lokala energibolag, städer, kommuner och företag skapar InCharge ett laddnätverk som omfattar flera av Vattenfalls marknader med syftet att underlätta för elbilsförarna.

Elfordonsmarknaden växer kraftigt, både på grund av statliga subventioner samt på grund av konsumenters och företags genomgripande insikt om hur allvarlig klimatkrisen är.

– Det är extra spännande att få nå ut så här brett med vår passion för design och användarvänlighet på den internationella marknaden, säger Pontus Frohde.

Charge Amps samarbetar med svenska industridesigners för att ta fram produkterna, bland annat med Koenigseggs co-designer Joachim Nordwall. Charge Amps egna utvecklare ser till att helheten, både system och laddboxar, levererar funktioner och en användarupplevelse utöver det vanliga.

Charge Amps är ett svenskt tillväxtbolag som utvecklar och tillverkar smarta, användarvänliga laddningslösningar med design i framkant för eldrivna fordon. Framtidens laddning ska vara snygg, enkel och kunna styras med avancerad mjukvara. Charge Amps startades 2012, då grundaren och CTO Fredrik Jonsson byggde användarvänliga laddningskablar vid sitt köksbord och har vuxit till ett bolag med cirka 30 anställda och som laddar bilar på 32 marknader globalt. Utveckling och tillverkning sker i Sverige. Ägare är bland andra Skellefteå Kraft och OK ekonomisk förening.

För ytterligare information kontakta:

Felicia Nygård, Communications and marketing manager