Skellefteå Kraft investerar i Charge Amps

22/03/18

Skellefteå Kraft blir ny strategisk ägare i Charge Amps. Investeringen ger Skellefteå Kraft 16,7 procent av aktierna. För Charge Amps innebär affären en unik möjlighet att i samverkan med slutkunder utveckla sin molntjänst och sitt kunderbjudande.

Charge Amps är ett svenskt tillväxtbolag med fokus på innovativa elbilstillbehör såsom laddstationer och laddkablar. Företaget erbjuder dessutom en molntjänst där privatpersoner, bostadsföreningar och företag enkelt får tillgång till förbrukningshistorik, debiteringsunderlag och kan styra sin, eller andras, laddning.

Genom Skellefteå Kraft kommer Charge Amps närmare slutanvändaren och får därmed helt nya förutsättningar att såväl harmonisera som vidareutveckla sin molntjänst och sitt kunderbjudande. För Skellefteå Kraft innebär affären att man nu ökar sitt engagemang på elbilsmarknaden.

-Vi brinner för det vi gör och har länge varit på jakt efter ett ägartillskott som kompletterar oss och vår verksamhet mot slutkund. Skellefteå Kraft är en perfekt partner. Vi delar såväl vårt starka kundfokus som vår strävan att jobba för ett mer hållbart energiklimat. Elbilsladdning kommer att bli vardag för de flesta av oss. Därför är det viktigt att vi kan göra den så enkel och smart som möjligt, säger Pontus Frohde, CEO på Charge Amps.

Som ett led i samarbetet, ingår nu Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad vid Skellefteå Kraft i Charge Amps styrelse.

-Skellefteå Kraft söker efter nya produkter och tjänstelösningar för våra kunder. Tillsammans med Charge Amps kommer vi att öka vår kunskap och förståelse för hur denna växande marknad fungerar och göra oss delaktiga i utvecklingen av produkter som kan underlätta användningen av elfordon för våra kunder, säger Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad vid Skellefteå Kraft.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pontus Frohde, CEO Charge Amps, pontus.frohde@charge-amps.com, 070 959 36 51
Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad Skellefteå Kraft, 070-452 09 30